Pilobolus verrast met een fysieke en excentrieke dansstijl

Pilobolus - Foto: Grant Halverson Recensie

nov
8

Mix moderne dans met een vleugje acrobatiek, creatieve yogastandjes, eigenaardigheid en humor en je komt dicht in de buurt van de excentrieke stijl van Pilobolus. Het Amerikaanse gezelschap is opgericht in 1971 en gooit sindsdien wereldwijd hoge ogen met hun onconventionele en creatieve choreografieën. De dansstijl van Pilobolus is niet in een hokje te plaatsen, en zorgt voor een gevarieerde en vernieuwende dansvoorstelling.

Ruwe improvisatie

Het gezelschap heeft een bijzondere werkwijze. De choreografieën zijn niet ontwikkeld uit een bepaalde techniek of dansstijl, maar zijn ontstaan uit een gezamenlijk creatief proces van maandenlange improvisaties. Dit is duidelijk te zien in het explosieve openingsstuk Licks waarin gebruik wordt gemaakt van touwen. De dansers creëren vormen, wikkelen zich op inventieve wijze in de knoop en spelen grappige spellen waarin ze elkaar of zichzelf besturen en voorttrekken als een soort marionetten. Het stuk oogt wild, is supersnel en heeft wat weg van een georganiseerde chaos.

Ongekende kracht en controle

Daar tegenover staat de sereniteit en indrukwekkende lichaamscontrole in Duet 92. Op de magische klanken van de muziek zijn de lichamen van twee danseressen één. Zo  hangen ze aan elkaar in een opgetrokken foetushouding, liften elkaar en rollen over elkaars rug. Op het begin zijn ze in perfecte harmonie, maar naarmate het stuk vordert ontstaat er wrijving. Zo worden de bewegingen agressiever. De choreografie is zeer intiem, en gedurende het stuk laten de danseressen elkaar geen moment los. De bewegingen ogen simpel, maar de kracht, controle en het vertrouwen in elkaar dat erbij komt kijken zijn bewonderenswaardig.

Surrealistische werelden

Dat een imaginaire sfeer en vrije bewegingsstijl tegelijkertijd een succesfactor en tegenwerking kunnen zijn bewijzen Korokoro en Day Two. Beide choreografieën voeren de toeschouwer mee in een surrealistische wereld. In het eerstgenoemde stuk staan de natuur en lichamelijkheid  centraal. De dansers, slechts gekleed in een string, wringen zich in zeer langzaam tempo in aparte sculpturale posities. Day Two gaat over de evaluatie van leven. Het opent met grappige op handen en voeten lopende wezens, en laat zien hoe zij zich langzaam ontwikkelen en qua beweging meer mogelijkheden krijgen. Beide stukken zijn authentiek en kenmerkend voor de fysieke stijl van Pilobolus, maar blijken op den duur toch wat langdradig en complex.

De voorstellingen van Pilobolus hebben een sterke eigen stijl en sfeer. De choreografieën zijn soms wat eigenaardig en ingewikkeld en hebben niet de duidelijke structuur van een gemiddeld dansoptreden, maar brengen veel vrolijkheid en originaliteit. Een aanrader voor wie van atletische moderne dans houdt en verrast wil worden.

Gepubliceerd op: 08-11-2013