Water, lucht en licht in de schilderijen van Anthonie Pieter Schotel

Uitvarende botter Recensie

aug
26

In het Dordrechts Museum is tot en met 14 oktober 2012 ‘De wereld van het water’ te zien. Een ruim aanbod van het werk van schilder Anthonie Pieter Schotel (1890-1958) wordt getoond. Naast schilderijen zijn er ook oude schildersbenodigdheden, schetsen en foto’s van hem te zien. Op deze manier krijg je echt een kijkje in het leven van deze Dordtse schilder.

Fascinatie
Water, lucht en licht is wat Schotel voornamelijk schilderde. In zijn werk liet hij alle seizoenen voorbij komen waardoor hij kon spelen met het weergeven van de elementen. Van 1901 tot 1904 kreeg Schotel les van de Dordtse impressionist Herman Gunneweg (1864-1904). Gunneweg leerde Schotel in de openlucht schilderen. In Schotels werk zie je dat hij wordt gefascineerd door lichteffecten, wolken en water. Na 1915 veranderde Schotels werk en begon hij meer te experimenteren met afsnijdingen, formaten en kleuren. Hij ging verder kijken dan Dordrecht en deed onder andere inspiratie op in Rotterdam, Volendam en zelfs in het buitenland.

Variatie
De tentoonstelling is strak, ruimtelijk, licht en afwisselend ingericht. De indeling laat de werken van Schotel prachtig uitkomen. Schotel maakt veel gebruik van kleur en zijn doeken hebben verschillende afmetingen waardoor het extra belangrijk is dat de ruimte rustig oogt. Naast de schilderijen aan de muur staan er ook meerdere tafels waar onder andere schetsen en foto’s van Schotel te zien zijn. Bij veel schilderijen worden oude foto’s getoond van de locaties die door Schotel geschilderd zijn. Een leuk detail voor de kijker, omdat je zo een beetje met de schilder mee lijkt te kunnen kijken.

Lombardbrug
Een mooi schilderij dat wordt getoond is het Gezicht op de Lombardbrug te Dordrecht dat is gemaakt door Schotel in 1924. Je kunt net een beetje onder de brug door kijken en in het water zie je de weerspiegelingen van omringende huizen. Een mooi werk, omdat het een kenmerkend stuk van Dordrecht is. De stad heeft immers karakteristieke grachten en bruggen en Schotel heeft dit beeld willen weergeven.

Je ziet duidelijk dat Schotel de Lombardbrug heeft geschilderd, maar hij lijkt het beeld ook mooier te hebben willen maken. Schotel geeft een kijk op de huizen via het water en hij heeft sprekendere kleuren gebruikt dan dat deze in werkelijkheid waren. Overigens hangt ook van de Lombardbrug een oude foto. Het schilderij is gemaakt met tempera, een verfsoort met eidooier als bindmiddel. Ideaal voor buitenstudies, omdat temperaverf snel droogt en kleuren niet vervloeien.

Dordrecht bezoeken
De wereld van het water is een tentoonstelling die zeer verrassend is. Prachtige schilderijen met water, lucht en licht in sprekende kleuren. De werken spreken zo tot de verbeelding dat je wou dat je erin kon stappen. Water om op te varen, vrolijke steden om te bezoeken en landschappen om in rond te willen lopen. Het Dordrechts Museum is sowieso een bezoek waard, maar deze tentoonstelling met het werk van Schotel is een extra trekker.

Gepubliceerd op: 26-08-2012