Night Train to Lisbon neemt je mee op een filosofische stedentrip naar een spannend verleden

Night Train to Lisbon Recensie

Een boek, een treinticket en een zelfmoordpoging doen Raimund Gregorius (Jeremy Irons) afreizen naar Lissabon. Hij gaat op zoek naar verhalen over het leven van een schrijver die diepe indruk op hem heeft gemaakt. Night Train to Lisbon is de verfilming van het boek van Pascal Mercier en geeft een mooie samenvatting van het boek vol spannende Portugese historie en filosofische levensvragen. Met voldoende snelheid neemt de nachttrein je mee naar Lissabon, voor een geschiedenisles met spanning.

Hoe vaak gebeurt het dat iemands leven een diepe indruk maakt? Bestaat er een boek dat zoveel in je teweeg brengt waardoor je  je leven besluit om te gooien?  Een Goudsmid van Woorden is de titel van het filosofische boek dat de professor Raimund Gregorius (Jeremy Irons) zijn leven doet veranderen. Het boek lijkt aan hem te zijn gericht omdat het vragen stelt die de eenzame Raimund diep raken. Vragen over het leven; keuzes die in het verleden zijn gemaakt, hoe je je toekomst kunt boetseren en vooral de vraag Wie Ben Ik? Toevallig zit er in het boek een treinticket naar Lissabon. Raimund laat zijn verbaasde studenten achter in het klaslokaal en vertrekt zonder enige bagage naar Lissabon. Met het boek als gids, gaat hij op zoek naar informatie over de Portugese schrijver Amadeu de Prado. Bovenal gaat Raimund op zoek naar zichzelf.

Puzzelstukjes en de revolutie

Puzzelstukjes uit het verleden schuiven een voor een in elkaar. De puzzelstukjes bestaan uit gesprekken tussen Raimund en de vrienden en familieleden van de overleden schrijver Amadeu de Prado. Raimund bewondert de vitaliteit en intensiteit van de levens van Amadeu en de mensen die dichtbij hem stonden. Door de gesprekken en lange flashbacks wordt er aardig beeld gegeven van Lissabon in de jaren ’70. Amadeu de Prado en zijn vrienden zaten in het verzet die de Anjerrevolutie mogelijk maakte. Militairen uit progressief linkse groeperingen maakten in 1974 met een staatsgreep een eind aan het autoritaire bewind dat Portugal had laten verarmen. Het doet Raimund realiseren dat ook hij een leven kan leiden met meer betekenis dan dat hij tot op heden deed.

Een boek in een boek in een film

Waar het boek van Pascal Mercier lange en trage passages uit Amadeu’s boek aanhaalt, worden in de film alleen de mooiste zinnen geciteerd. Het acteerwerk is vrij theatraal zoals een toneelstuk kan zijn. Dit brengt  een gevoel van afstand met zich mee. Hoofdpersoon Raimund is op het Portugese podium een stoffige, grijze professor.  De mensen die hij ontmoet zorgen met hun verhalen voor intensiteit, kleur en romantiek. De balans tussen de scènes in het heden en verleden is perfect afgestemd. Het verleden zet de toon, hier zit de meeste spanning dankzij de boeiende historie en de werkelijke verhaallijn die draait om Amadeu de Prado. De zoektocht naar zijn levensverhaal bevat de essentie: Night Train to Lisbon is een reisverhaal over het thuislaten van je bagage. Op reis kun je je verleden achterlaten en je afvragen wie je bent en wilt zijn. Raimund kan door zijn zoektocht naar Amadeu’s levensverhaal met een nieuwe bril zijn heden waarnemen.

Gepubliceerd op: 23-04-2013