The Bourne Legacy overtreft eerdere Bourne-films niet

The Bourne Legacy Recensie

sep
11

Regisseur en schrijver Tony Gilroy (Bourne-reeks, Duplicity) stond voor de moeilijke taak om een waardig vervolg op de Bourne-reeks te maken. De vorige Bourne-films evenaren is gelukt, helaas zijn ze met The Bourne Legacy niet overtroffen. The Bourne Legacy borduurt voort op de eerdere verhaallijnen en verweeft The Bourne Ultimatum, de laatste film, in dit vierde deel. Dit maakt de film op sommige momenten wat lastig te volgen en een beetje voorkennis is daarom zeker aan te raden.

Jeremy Renner (The Hurt Locker, The Avengers) is als Aaron Cross een geduchte opvolger van Matt Damon als Jason Bourne. Intensief acteerspel en actiescènes die van het doek af spatten, maken van Renner een echte actieheld. Geheim agenten en geheime operaties lopen als een rode draad door de boeken van Robert Ludlum waarop de Bourne-films zijn geïnspireerd. Ook in The Bourne Legacy worden deze onderwerpen breeduit behandeld. Jeremy Renner speelt een Outcome Agent die door zijn eigen mensen wordt verraden. Een kat en muispel ontstaat waarin Renner samen met de mooie en slimme dokter Marta Shearing (Rachel Weisz, The Constant Gardener) niet alleen zijn eigen leven, maar ook dat van haar moet redden. De eerste dertig minuten van de film worden gebruikt om de moeilijk te volgen verhaallijnen uit te diepen. Hierdoor komt de film wat stroef op gang, maar dit wordt zeker goedgemaakt door het intense acteerwerk van Renner.

Spannende missie
The Bourne Legacy neemt de kijker mee op een spannende missie: van Alaska via New York naar bruisend Manilla. Een reis die het leven van beide hoofdrolspelers verandert en die je op het puntje van je stoel laat zitten. Renner acteert met een passie die de kijker doet geloven dat hij werkelijk voor zijn leven moet vechten. De achtervolgingsscènes over de daken van Manilla waarin Renner tussen twee gebouwen springt om dokter Marta Shearing te redden zijn spectaculair. Toch lijkt de film op sommige momenten iets weg te hebben van een James Bond-film, waarin Bond de schurken altijd een stapje voor is. De kaarten zijn in deze film al geschud voordat het spel begint. Dit maakt de film op sommige momenten wat voorspelbaar.

Renner samen met Damon?
De laatste scènes en het open einde van deze 135 minuten durende actiefilm laten genoeg ruimte over voor een vijfde Bourne-film. Wie weet komt Damon over zijn aversie heen om voor de vierde keer Jason Bourne te spelen. The Bourne Legacy is door de regie van Gilroy en het acteerwerk van Renner een film geworden die ervoor zorgt dat je als kijker meegezogen wordt  in een spannende droom. Een droom waarin je achter op de motor bij geheim agent Aaron Cross met een kloppend hart door de straten van Manilla scheurt, hopend op een goed einde.

Gepubliceerd op: 11-09-2012