Win kaarten voor De Grote Oorlog van Hotel Modern!

augustus 26th, 2014

Theatergroep Hotel Modern en componist Arthur Sauer spelen de komende maanden opnieuw hun internationaal geprezen voorstelling De Grote Oorlog. In deze live-animatiefilm duik je de loopgraven in en beleef je de Eerste Wereldoorlog door de ogen van de soldaten. Originele dagboekfragmenten en brieven vertellen over hun belevenissen, terwijl op het podium de landschappen van het westelijk front na worden gebouwd met o.a. potgrond, peterselie en roestige spijkers. Van september t/m december is de voorstelling te zien in Den Haag, Haarlem, Arnhem, Rotterdam, Leiden en Groningen. > Meer info

In samenwerking met Hotel Modern geeft CultuurBewust.nl 2 x 2 vrijkaarten weg voor De Grote Oorlog op een speeldatum naar keuze. Kans maken? Beantwoord dan vóór 9 september 2014 in dit formulier de volgende prijsvraag: In welk jaar was de Nederlandse première van De Grote Oorlog?

Tags: , , , ,
Posted in Prijsvraag, Theater | No Comments »

Linda Lugtenborg over haar voorstelling Metamorphosen: “Fuck man, dit is het!”

augustus 26th, 2014

De klassieke teksten van de Romeinse dichter Ovidius zijn in een nieuw jasje gestoken in de theatervoorstelling Metamorphosen. De jonge theatermakers Linda Lugtenborg, Greet Jacobs en Femke Stallaert ‘ontheiligen’ de teksten en maken ze menselijk. Als één van de winnaars van het ITs Festival, het internationale festival dat afstudeervoorstellingen presenteert, toert Metamorphosen dit najaar langs de Nederlandse theaters. Samen met de twee andere winnaars van het ITs zijn ze te zien onder de naam Het Debuut. CultuurBewust.nl spreekt met de gedreven en passievolle Linda Lugtenborg, net afgestudeerd aan de Rits School of Arts in Brussel.

Waar gaat Metamorphosen over?

Metamorphosen is geïnspireerd op de verhalen van Ovidius, een dichter uit de Klassieke Oudheid. De mythen van Ovidius gaan over gedaantewisselingen, over hoe mensen veranderen. Dit fascineert mij. Stel dat mensen voor straf in een boom veranderen, zoals hij liet gebeuren! Het probleem met Ovidius is alleen dat hij met zijn poëtische zinnen alle gebeurtenissen heel literair en afstandelijk maakt  Daardoor is het moeilijk om je als lezer te identificeren met de verhalen. Ovidius tilt zijn personages naar een niveau van onaantastbaarheid. Bij het woord godin zie ik bijvoorbeeld een perfecte vrouw voor me.”

Waarom hebben jullie dan toch voor de teksten van Ovidius gekozen?

“Benjamin Verdonck heeft de teksten van Ovidius bewerkt tot de voorstelling Metamorphosen. Toen ik zijn tekst las, dacht ik alleen maar: ‘fuck man, dit is het!’. Hij relativeert de tekst van Ovidius door deze te ontdoen van haar heiligheid. Hij maakt van de perfecte godin die ik me voorstel een vrouw die zich het zweet onder haar oksels vandaan wast. Hierdoor heeft Verdonck humor in de voorstelling gebracht. Door de verhalen van Ovidius te ontheiligen, door ze schrijnend te maken, breng je ze dicht bij het publiek. Het ‘echte’ leven is ook niet perfect.”

Zijn de verhalen van Ovidius nog wel relevant in de huidige maatschappij? Of is dat niet belangrijk?

“Ik heb de verhalen niet uitgekozen omdat ze misschien wel relevant zouden zijn. Ze zijn heel moralistisch, en daar heb ik niks mee. Ik vind dat mensen moeten doen wat goed voelt. Er wordt, ook bij mij op de opleiding, veel gehamerd op het belang van maatschappelijke noodzaak. En natuurlijk zou ik graag een bijdrage leveren aan de maatschappij met mijn werk, als dat mogelijk is. Maar dat is niet waarom ik kunst maak.”

“Wij hebben ons hart gevolgd. Ik heb een intuïtieve keus gemaakt door voor de tekst van Benjamin Verdonck te kiezen. Ook de keus om samen te werken met Femke Stallaert en Greet Jacobs heb ik puur op gevoel gemaakt. Veel theatermakers, ook op het ITs Festival, maken voorstellingen om kans te maken op een plek binnen een toneelgezelschap. Dat begrijp ik heel goed, maar zo hebben wij niet gewerkt. Theater is er niet om zich te onderwerpen aan de maatschappij.”

Hebben jullie daarom het ITs Festival gewonnen? Omdat jullie volledig vanuit jullie eigen gevoel te werk zijn gegaan?

“Ik weet niet of we daarom hebben gewonnen, maar ik weet wel dat er een dosis brutaliteit en spelplezier in ons werk zat. We hebben misschien geen enorme psychologisch doorgronde monoloog gehouden, maar wel heel veel plezier gehad. Ik denk wel dat dat plezier iets is waar mensen graag naar kijken.”

Tijdens de bekendmaking van de genomineerden voor Het Debuut werd het volgende over jullie voorstelling gezegd:Hier staan drie jonge actrices die met tekst wel raad weten en de magie die theater is tot in hun vingertoppen beheersen. De voorstelling is een theatraal feest, visueel overweldigend en met veel lef en plezier gespeeld.“ Wat vind je daarvan?

“Dat is natuurlijk een megacompliment. Ik was in eerste instantie wel bang om mijn werk in Amsterdam te laten zien, omdat ik mijn opleiding in Brussel heb gevolgd. Daar kennen mensen mij en heb ik een netwerk opgebouwd. Ik kom oorspronkelijk echter uit Amsterdam en heb mijn werk op het ITs Festival voor het eerst in Nederland gepresenteerd. Dat was spannend, omdat ik heel graag in Amsterdam wil wonen en werken. Ik voelde dus een bepaalde druk om op het ITs Festival goed te presteren.”

“Toen we eenmaal genomineerd waren en het commentaar ook nog eens zo positief was, voelde ik alleen maar ongeloof en trots. Het voelt als een bevestiging dat de weg die ik ben ingeslagen goed is. Als je ergens voor gaat, wordt dat uiteindelijk gezien door andere mensen.”

Later mailt Linda me nog. Ze vindt het belangrijk om te laten weten dat ze niet alleen maar bang is. “Ik weet ook wel dat er niet zo ver van hier vliegtuigen worden neergeschoten, kinderen worden afgemaakt en hongersnood heerst. Ik ben geen dramakoningin, ik kan mijn angsten, maar ook mijn succes relativeren. Dat wij het ITs Festival hebben gewonnen is natuurlijk fantastisch, maar niet mijn hele carrière hangt ervan af.”

 

Tags: , , , , , , , , , ,
Posted in Interview, Theater | Reageren uitgeschakeld

Win kaarten voor het Atlas Festival!

augustus 25th, 2014

Het Atlas Ensemble presenteert een uniek 2-daags festival in het Muziekgebouw aan ‘t IJ

 Amsterdam. Op zaterdag 
6 en zondag 7 september spelen de beste musici 
en componisten uit o.a Japan, China, Syrië, 
Iran, India, Armenië, Azerbeidzjan, Turkije en 
Europa. Kom naar dit bruisend muzikaal feest met 
traditionele muziek op bijzondere instrumenten, 
maar ook premières met nieuwe mengvormen 
van vandaag. Het festival biedt een doorlopend randprogramma met spijzen en dranken, Perzische poëzie, tai chi, sushi workshop en kindervoorstellingen. Check de trailer!
Informatie en kaarten (vanaf € 22 / passe-partout € 81): www.muziekgebouw.nl/atlas  T 020 788 2000
. > Meer info

In samenwerking met het Atlas Festival geeft CultuurBewust.nl 2×2 kaarten weg voor het avondprogramma van zaterdag 6 september. Kans maken? Beantwoord dan vóór 4 september 2014 in dit formulier de volgende prijsvraag: Welk instrument staat afgebeeld op de poster van het Atlas Festival?

Tags: , , , , ,
Posted in Muziek, Prijsvraag | No Comments »

Win kaarten voor Read My World!

augustus 25th, 2014

Read My World brengt Caraïbische poëzie en verhalen naar de Tolhuistuin in Amsterdam. Voorbij de waan van de dag onderzoekt het internationale festival de grens tussen literatuur en journalistiek, tussen hier en daar – en vestigt de aandacht op alles ertussen. Maak kennis met talentvolle schrijvers, uitgesproken dichters en prikkelende spoken word-artiesten uit Jamaica, Guyana, Suriname, Saint Lucia, Barbados, Haïti, Trinidad en Tobago. Met o.a. de legendarische dub-poet Linton Kwesi Johnson en rapper Typhoon, Dichtersmarathon, Jörgen Raymann en Brainpower samen op de planken, Literaire Vuurpotpourri en swingend Sranan poku Feest. > Meer info

In samenwerking met Read My World geeft CultuurBewust.nl  2 combitickets voor dag en avond voor het hele festival (12 t/m 14 september) weg. Kans maken? Beantwoord dan vóór 10 september onderstaande prijsvraag!

Tags: , , , , , , , ,
Posted in Highlight, Literatuur, Prijsvraag website | No Comments »

Hoe is het nu met… regisseur Viktor van der Valk van Onno de Onwetende?

augustus 24th, 2014

Een film maken die mensen kunnen ervaren, en niet zozeer bekijken. Dat is wat debuterend regisseur Viktor van der Valk graag wil met de perceptie van zijn afstudeerfilm Onno de Onwetende. Via het crowdfundingplatform Voordekunst is het hem gelukt om het uiteindelijke doel van 3500 euro te bereiken, om zo beeldrechten te kopen. De film is inmiddels vertoond op het EYE filmfestival en volgende maand is Onno de Onwetende te zien op NTR. Wij van CultuurBewust.nl vroegen ons af: Hoe is het nu is met… regisseur Viktor van der Valk.

In Onno de Onwetende volgen we de 26-jarige Onno, die bijna gaat afstuderen. Onno heeft veel vragen maar weinig antwoorden. Hij is geen kind meer en heeft eigenlijk al een groot deel van zijn leven geleefd. Toch voelt het voor Onno niet zo, omdat het leven soms moeilijk te begrijpen kan zijn. Onno kan niet zo goed plaatsen waar deze vragen vandaan komen, daarom heeft hij last van een onverklaarbaar gevoel. Hij weet niet of dit gevoel voortkomt uit angst of een andere soort crisis. In Onno de Onwetende volgen we Onno in zijn reis door herinneringen, op zoek naar een antwoord op de vraag ‘waarom?’

Autobiografisch

Het verhaal van Onno de Onwetende is volledig geschreven en geregisseerd door Viktor van der Valk. Het verhaal staat heel dicht bij hem, omdat het voor een groot deel autobiografisch is. “In de zomer van 2013 was ik bezig met het schrijven van een script, maar niets voelde helemaal goed. Totdat ik alles ging opschrijven wat er in me op kwam, en dat bleek uiteindelijk heel persoonlijk te worden. Ik heb zelf zo’n soort  moeilijke periode als Onno meegemaakt. Door verschillende gebeurtenissen in mijn leven snapte ik het leven niet meer”, vertelt Viktor. De film is deels gebaseerd op het leven van Viktor, maar behoudt ook nog een hoog fictiegehalte, daar heeft Viktor ook bewust voor gekozen: “Ik wil dat mensen zich kunnen afvragen of de film autobiografisch of fictioneel is. Daar kan de kijker dan weer hun eigen interpretatie aan geven.”

Broederlijke samenwerking

De rol van Onno wordt vertolkt door Vincent van der Valk, de broer van Viktor. “Vincent had de filmacademie al afgerond, en toen ik begon met studeren wilden we graag samenwerken. Dus toen ik zo’n persoonlijk script geschreven had werd het meteen duidelijk dat Vincent de rol van Onno op zich zou nemen”, legt Viktor uit. Volgens Viktor was de samenwerking tussen hem en zijn broer ontzettend goed. “Mijn broer heeft alles in mijn leven, wat Onno de Onwetende geïnspireerd heeft, van dichtbij meegemaakt. Hij snapte wat ik wilde zeggen en hoe we dat over moesten brengen. We hadden vaak aan één blik al genoeg.”

Voordekunst

Toen het balletje is gaan rollen en de film al bijna klaar was, hadden Viktor en zijn crew al aardig wat sponsors. Ook hielden ze een benefietavond voor de financiering van Onno de Onwetende. Toch was er meer geld nodig om beeldrechten van archiefbeelden te kopen. Om de film te meer visualisatie te geven wilde Viktor namelijk werken met authentieke beelden van onder andere filmlegende Jean-Luc Godard. Die beeldrechten zijn prijzig en de kosten kunnen flink oplopen. “We baalden er wel van dat we net niet budgettair uitkwamen. We waren zover gekomen en we moesten gewoon proberen om dat laatste stapje te maken. Daar hielp Voordekunst ons mee”, vertelt Viktor. Het idee dat er zoveel mensen hebben bijgedragen aan de film is voor Viktor erg hoopvol: “Op de site stond alleen een filmpje van mij en ik legde uit wat we van plan waren. Dat er dan toch zoveel mensen zijn die er dan iets in zien. Vooral tegenwoordig, waarin kunst zo bekritiseerd wordt, zijn er nog blijkbaar nog wel  mensen zijn die geloven in de kracht van de kunsten.”

Open deuren

Nadat Onno de Onwetende vertoont is op het EYE filmfestival en door de NTR gesponsord wordt, zijn er veel deuren voor Viktor opengegaan. “Onno de Onwetende heeft zowel op persoonlijk als op professioneel gebied heel veel voor mij gedaan.” Op professioneel gebied is Viktor vooral gegroeid door de vele benaderingen voor werk van productiehuizen. Zelf is Viktor ook nog flink bezig met nieuwe filmprojecten. Mede door Onno de Onwetende is Viktor gaan beseffen dat hij de algehele ervaring van een film mooi vindt. “Ik vind een film mooi als ik al mijn eigen gedachten kan laten gaan en de film als een ervaring kan zien.

Tags: , , , , , , , , , , ,
Posted in Film, Interview | No Comments »

Openlucht filmfestival Pluk de Nacht slaat aan in Utrecht

augustus 24th, 2014

Een enorme, verlaten fabriekshal met een door kaarsen aangegeven wandelroute is de indrukwekkende entree van de eerste editie Pluk de Nacht in Utrecht. Het jaarlijks terugkerend openluchtfestival blijkt ook buiten Amsterdam direct aan te slaan. Al geruime tijd voor de film begint zijn alle strandstoelen en zitzakken verhuurd, ook al is het toegestaan je eigen meubelstuk mee te brengen. Temidden van alle strandstoeltjes en gekleurde lampjes interviewt CultuurBewust.nl mede-oprichter en festivaldirecteur Jurriaan Esmeijer.

Hoe komt het festival dit jaar in Utrecht terecht?
“Vanaf vorig jaar zijn we begonnen met meerdere locaties voor Pluk de Nacht, naar aanleiding van ons tienjarig bestaan. Arnhem was de tweede hoofdlocatie en we hadden een satellietlocatie – een soort sublocatie in Den Haag. Dit jaar is dat Utrecht. Eigenlijk wilden we vorig jaar al hier naar toe, maar vanwege alle activiteiten rondom de viering van het 300-jarig bestaan van De Vrede van Utrecht hebben we toen besloten dat niet te doen.”

De Utrechtse editie van Pluk de Nacht vindt plaats in en rondom de Werkspoorkathedraal. In deze verlaten fabriekshal huisde voorheen Werkspoor, een spoor- en treinenbedrijf dat in 1971 failliet ging. Tussen de katrollen en spoorstaven in de vloer staan nu houten decorstukken en hangen handgeschilderde borden met uitspraken als ‘Don’t worry, pee happy’.

Hoe hebben jullie deze prachtige locatie gevonden?
“Twee van onze vrijwilligers die uit Utrecht komen hebben de productie voor deze Utrechtse editie op zich genomen. We hadden als organisatie al een goed netwerk in de stad, dus we hebben een groot aantal locaties gezien. Ook de gemeente droeg verschillende locaties aan. Daarnaast hebben de Vriendinnen van Cartesius, kwartiermakers van dit industriegebied, ons erg goed geholpen.”

Voor een festival als dit zou je grof geld kunnen vragen. Waarom is Pluk de Nacht gratis?
“ Zodra je geld gaat vragen, wordt het een ander festival. Ons doel is voornamelijk om onze bezoekers nieuwe films te laten ontdekken, dat vinden we leuk. Er hangt op het festival een vrije sfeer en het is erg laagdrempelig. We halen onze inkomsten uit de verkoop van eten en drinken en bovendien hebben bezoekers wel de mogelijkheid om strandstoelen en dekentjes te huren.”

De organisatoren van Pluk de Nacht bezoeken het hele jaar door filmfestivals. Waarop selecteren jullie de films?
“We selecteren op kwaliteit, niet op genre. Daarnaast kiezen we voor films die in Nederland niet in de bioscoop draaien of maar een klein publiek hebben bereikt. We proberen films te vinden die iets nieuws te bieden hebben en het experiment niet schuwen.”

 

Tags: , , , , , , , , ,
Posted in Film, Interview | No Comments »

Heivoll laat in Voordat ik brand te veel rookgordijnen hangen

augustus 22nd, 2014

In Voordat ik brand schrijft Gaute Heivoll over zichzelf en over een pyromaan. Hij denkt na over de schaduwzijde van het leven, en hoe je daar kunt belanden. Een sterke roman over waanzin, die veel in het duister laat liggen. 

De Noorse romancier schrijft over gebeurtenissen rond zijn geboorte en zijn eigen jonge leven. Wanneer hij begint aan het portret van een pyromaan, wordt het interessant. Zoals bij de meeste ziektebeelden begrijpen we het afwijkende gedrag pas zodra er een persoonlijk verhaal ontstaat. In dit verhaal komen we dichtbij de vlammen, en de starende ogen daarachter.

Freud

Door de omschreven verhoudingen tussen de pyromaan en zijn ouders schemert een freudiaanse uitleg; wie wil niet liever alles verbranden als zijn vader brandweerman is? En hij laat zijn moeder smelten in tranen wanneer hij wil. Ook de schrijver zien we met zijn vader worstelen. Ondanks deze verschillende verhaallijnen, ontstaat er toch een krachtige structuur. Maar spannend is het slechts af en toe. In het leeuwendeel lijkt het werk meer op een dagboek dan op een roman.

Schaduwzijde

Wat wordt men wanneer men niet normaal kan zijn? De een pyromaan, de ander schrijver. De schrijver vraagt zich af of hij evengoed pyromaan had kunnen worden. Het draait immers allemaal om dezelfde schaduwzijde, lijkt Heivoll te zeggen. Eenmaal in de schaduw is er geen weg meer terug. ‘… ik had nooit moeten gaan schrijven. Ik had hier moeten blijven, hier, in deze rustige omgeving,’ schrijft hij. ‘Soms krijg ik het gevoel dat ik twee parallelle levens leid.’

Mislukking

Het boek gaat over identiteit. Wie ben je als je naar jezelf kijkt? Wanneer het ik-figuur voor het eerst bier drinkt, zijn examen links laat liggen en weer uit de ondergrondse komt, belandt hij in de schaduwzijde. Hij is schrijver, en dat kan zomaar de mislukking betekenen. De kracht van het boek zit in dit soort mysterie. Wat beleefde de pyromaan bijvoorbeeld in de maanden zonder zijn ouders? Wat maakt iemand krankzinnig? Dat hier weinig vergezichten op volgen, is tevens de zwakte. Want wat een prima roman blijkt, is geen meesterwerk geworden.

Tags: , , , , , ,
Posted in Literatuur, Recensie | No Comments »

« Older Entries |

Volg ons

Nieuwsbrief

Ja, ik ontvang graag tweewekelijks de tofste culturele uitgaanstips.